actualiteiten
Participatie

Online participatie in de 1,5 meter samenleving

Direct contact?

Vul het formulier hieronder in of neem contact op via info@buzzzle.nl

Deel dit bericht op:

Dankzij het coronavirus ligt het openbare leven grotendeels stil. Communicatieprofessionals waren de afgelopen periode druk met crisiscommunicatie en veel gemeentelijke projecten stonden on hold.

Nu we met gezonde tegenzin beginnen te wennen aan het nieuwe normaal én premier Rutte oproept om na te denken over de invulling van de anderhalvemetersamenleving, krijgen communicatieadviseurs bij gemeenten steeds vaker de vraag: wat betekent dit voor de invulling van participatietrajecten? Hoe kunnen we tóch in gesprek blijven met onze doelgroepen?

Want hoe gaan we in gesprek met inwoners, zonder dat we ze kunnen ontmoeten? Traditionele participatiemiddelen als meedenk-, inloop- of informatieavonden vallen af. De switch naar online is dan snel gemaakt. Maar trek je de plannen voor de aanschaf van een online participatietool uit de kast? Of denk je aan de kanalen en achterban die je al hebt en snel in kunt zetten?

Participatietools: meer flop dan top
De afgelopen jaren zijn participatietools als paddenstoelen uit de grond geschoten. Argu, Mett, OnzeWijk, CitizenLab, Locali: allemaal met de beste intenties opgestart, maar toch zijn ze al bij veel gemeenten mislukt. Al in 2018 deed Binnenlands Bestuur er onderzoek naar. Ook zij zagen tools waar na een jaar de stekker uit wordt getrokken, online ideevorming zonder enige reactie en een meetingpoint waar al een half jaar niets meer wordt uitgewisseld. Voorbeelden van teleurstellende online participatietools zijn er te over. Onze overtuiging is dat dit komt doordat inwoners onvoldoende bereid zijn om hun kostbare tijd en moeite te investeren in een voor hen onbekende tool. Eerder noemde iemand dit de ‘theorie van het lege café’. Oftewel: je moet daar zijn waar je inwoner is. En dat is in principe niet een tool die je als gemeente aanschaft.

Koester wat je al hebt: social media
Waarom moeilijk doen, als het relatief snel, makkelijk en goedkoop kan? We hebben het dan over de inzet van social media. Gemeenten zijn inmiddels goed vertegenwoordigd op diverse social media kanalen en hebben daar een trouwe ‘fanbase’ opgebouwd. Daarnaast zien we dat het social mediagebruik tijdens de coronacrisis behoorlijk is gestegen en de kosten van adverteren zijn gedaald. Waar Facebook over zijn hoogtepunt heen leek, weet dit kanaal zich te herpakken en neemt het gebruik weer toe. Natuurlijk, niet iedereen zit op Facebook. Toch is dit wel het kanaal waar je met een groot deel van jouw doelgroep in contact kunt komen. Onderwerpen die ze aangaan, waar ze (in)direct bij betrokken zijn. Onze ervaring is dat een groot deel bereid is daar een bijdrage aan te leveren. Juist via social media.