Dat politieke partijen in campagnetijd de kiezer op allerlei mogelijke manieren weet te vinden, moge duidelijk zijn. Je komt politici overal tegen: op televisie, op social media, in het winkelcentrum en op posters langs de weg. Veelgehoorde kritiek van de kiezer is dat de zichtbaarheid na de verkiezingen hard terugloopt. ‘Dan hebben ze ons ineens niet meer nodig, en doen ze wat ze zelf willen’, is wat je dan vaak hoort. Een gemiste kans voor politieke partijen, want juist in de periode tussen verkiezingen kun jij je onderscheiden van andere partijen en kiezers duurzaam aan je binden.
Social media bieden daarvoor een uitgelezen mogelijkheid. Maar hoe pak je dat aan? We delen een best practice met je!
Toegegeven, onderstaand voorbeeld komt uit verkiezingstijd. Het was de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Toch is het een waardevol idee dat je als politieke partij ook in de periode tussen verkiezingen kunt gebruiken.
CDA Rijswijk wilde over twee concrete onderwerpen in gesprek met de Rijswijkse kiezer: het plaatsen van meer zitbanken in de openbare ruimte, net als meer openbare toiletten. Ze kozen ervoor om hiervoor Facebook en Instagram in te zetten, omdat uit een analyse bleek dat hiermee het grootste deel van de potentiële CDA-kiezers bereikt kon worden.
De genoemde onderwerpen zijn dusdanig concreet en tastbaar, dat bijna iedere kiezer hier wel een mening over kan vormen. Door het gebruik van beelden uit Rijswijk zelf kunnen inwoners zich er nog beter een voorstelling van maken en zich verplaatsen in het vraagstuk.
Eenvoudig en concreet
Het stellen van een eenvoudige, concrete vraag is wel doorslaggevend voor het succes van je online gesprek met de kiezer. Vragen zoals ‘welke visie heeft u op de gemeente in het jaar 2035?’ zijn te abstract en te ver weg in de tijd. Net als dat ‘denk mee over het groenbeleidsplan 2023-2027’ niet concreet genoeg is. De gemiddelde inwoner van een gemeente zal niet direct weten wat er met een groenbeleidsplan bedoeld wordt.
Nu lenen onderwerpen op landelijk niveau zich misschien iets minder voor een concrete vraag aan de kiezer. Aan de andere kant: de onlangs gepubliceerde Stemwijzer is ook opgebouwd uit dertig concrete stellingen. Het is dus zeker wel mogelijk.
We wagen een poging:
En zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen. Zeg nou zelf: content met deze vragende invalshoek is toch veel interessanter voor de kiezer dan een simpele oproep: ‘stem op ons!’?
Het antwoord op bovenstaande vragen hoeft overigens niet altijd het een of het ander te zijn, kiezers hebben alle ruimte op social media om hun eigen afwegingen hierin toe te lichten. Maar om het gesprek op gang te brengen, helpt het om je onderwerp wat scherper neer te zetten dan hoe je dit waarschijnlijk ergens in een zaaltje zou doen. Zorg ervoor dat mensen getriggerd worden om ergens iets van te vinden en dit ook nog te delen.
Zie deze voorbeelden zeker niet als een doorslaggevende enquête op basis waarvan je een-op-een jouw standpunten moet formuleren. Het is niet meer dan een laagdrempelige manier om enerzijds opvattingen uit de samenleving op te halen, anderzijds vergroot je jouw zichtbaarheid als politieke partij en laat je zien dat je ook buiten verkiezingstijd met de kiezer in gesprek wil blijven. Een win-win-situatie dus!