Nederlandse waterschappen zijn zichtbaar en actief op social media, maar benutten nog onvoldoende de kansen van deze platformen. Dat blijkt uit onderzoek van communicatie- en participatiebureau Buzzzle, dat een jaar lang de social mediakanalen van dertien waterschappen analyseerde.
Vul het formulier hieronder in of neem contact op via info@buzzzle.nl
In het onderzoek werd gekeken naar vijf verschillende variabelen: thema & invalshoeken, taalniveau, frequentie, interactie en gekozen contentvormen. In 2023 publiceerde Buzzzle ook al een soortgelijk onderzoek naar de inzet van social media door Nederlandse gemeenten.
Een van de opvallendste conclusies is dat de gebruikte woorden niet te begrijpen zijn voor een deel van de lezers. Met andere woorden: er worden teveel moeilijke woorden en zinnen gebruikt. Binnen de overheid is het streven om zoveel mogelijk op taalniveau B1 te communiceren. Hiermee zorg je ervoor dat ongeveer 80 procent van de Nederlanders jouw bericht begrijpen. Uit het onderzoek blijkt dat in minimaal 7 van de 10 social mediaberichten een hoger taalniveau wordt gebruikt (B2 of hoger). Slechts 16 procent van alle content op social media is overduidelijk op taalniveau B1 geschreven.
Tijdens het onderzoek is ook gekeken op welke manier waterschappen social media inzetten. Is dit puur om te informeren? Of kiezen ze ook voor andere invalshoeken, zoals educatie en inspiratie? “Over het algemeen is de informerende, praktische en soms terugblikkende invalshoek het meest vertegenwoordigd”, aldus Rico den Boer, Senior Online Consultant van Buzzzle. “Dit zijn bijvoorbeeld bekendmakingen van werkzaamheden of een verslag van een bijeenkomst. Wat we nog te weinig zien is het gebruik van de educatieve invalshoek. Er heerst veel onwetendheid bij mensen over wat het waterschap precies doet. Social media lenen zich er bij uitstek voor om dit duidelijk en beeldend uit te leggen.”
Naast de mogelijkheden om uit te leggen, bieden social media bij uitstek mogelijkheden om met publieksgroepen in gesprek te gaan. Rico den Boer: “Hiervoor zijn social media ooit ontwikkeld. Toch zien we vaak bij publieke organisaties dat social media worden gebruikt als informatiekanaal. Bij de onderzochte waterschappen zien we eenzelfde beeld. Er wordt wel gereageerd op vragen die worden gesteld, maar het gesprek wordt niet actief opgezocht. Een gemiste kans.”
In positieve zin valt op dat waterschappen social media gebruiken om een grote diversiteit aan thema’s en onderwerpen uit te lichten. In ongeveer de helft van alle content gaat het om de kerntaken van een waterschap, zoals waterveiligheid, schoon water en voldoende water. Maar ook weer, klimaat en biodiversiteit zien we steeds vaker voorbijkomen, passend bij de belangrijke rol die waterschappen spelen in deze uitdagingen voor de toekomst.Daarnaast slagen waterschappen er goed in om te laten zien wat werken voor het waterschap inhoudt. Regelmatig worden werknemers geportretteerd, wat een mooi inkijkje geeft in de waterschapswereld.
Het onderzoek naar de inzet van social media door waterschappen wordt in 2026 herhaald.