Contentstrategie

Contentstrategie is het gestructureerde proces van het bedenken, creëren en verspreiden van betekenisvolle content. De content heeft als doel om specifieke publieksgroepen te bereiken, en daarmee bij te dragen aan de doelstellingen van je organisatie. We gaan aan de slag met storytelling en storytooling, oftewel: de verhalen en de kanalen van jouw organisatie. 

Direct contact?

Vul het formulier hieronder in of neem contact op via info@buzzzle.nl

StorytellingIn het traject storytelling gaan we op zoek naar antwoord op de volgende vragen: 

  • Welke pijlers, thema’s en onderwerpen zijn voor de organisatie belangrijk vanuit de organisatie- en communicatiedoelen?
  • Welke vragen en behoeften leven onder stakeholders? Hoe kan de organisatie daarop inspelen?
  • Tot welke indeling naar pijlers en thema’s leidt dit en in welke verhouding?
  • Welke contentvormen ga je aanbieden en welke invalshoeken kies je?
  • Welke contentrubrieken en concepten helpen eventueel content te structureren?
  • Hoe kijken je vanuit verschillende perspectieven (oplossing, vraag, behoefte) naar de content?

StorytoolingIn het traject storytooling gaan we op zoek naar antwoord op de volgende vragen:

  • Welke (online) kanalen zet je in?
  • Welke publieksgroepen bedien je op die kanalen?
  • Welke pijlers en thema’s komen op deze kanalen aan bod?
  • Hoe organiseren we het proces van bedenken, creatie en distributie van content?
  • Welke KPI’s formuleren we om ons succes aan te kunnen meten? Denk aan ontwikkeling van het aantal volgers, interactieratio etc.

Uiteindelijk leidt de contentstrategie tot een concrete contentkalender, waarin je altijd inzicht hebt in de content die op de planning staat. Op basis van de gekozen pijlerverdeling, maken we een doorvertaling naar de contentkalender. Daarnaast houden we natuurlijk voldoende ruimte in de kalender voor ad hoc-onderwerpen.

Uit ervaring kunnen wij zeggen dat het is belangrijk is om binnen de organisatie draagvlak te krijgen voor de contentstrategie. Daarom kiezen we er vaak voor om de contentstrategie in co-creatie te maken, waarbij we samen met de opdrachtgever ervoor zorgen dat de strategie zo goed mogelijk aansluit bij de dagelijkse praktijk van de organisatie. Uiteraard bieden we ook de mogelijkheid om organisaties volledig te ontzorgen in het proces.

Hoe ga je aan de slag met een contentstrategie?

Ga je zelf aan de slag met de contentstrategie, of heb je behoefte aan onze ondersteuning? We bieden trajecten op maat, waarin we bijvoorbeeld zelf alle content maken, of adviseren over de juiste invalshoek, inhoud en contentvorm, of een periodieke analyse maken van de prestaties per kanaal én het effect van de strategie. Bekijk de referenties hieronder om een beter beeld te krijgen. Daarnaast geven we ook tweedaagse trainingen waarbij we organisaties leren hoe ze zelf een contentstrategie kunnen maken.

Zorginstituut Nederland

Social media- en contentstrategie, inclusief social media analyse

Waterschap Drents Overijsselse Delta

Contentstrategie in co-creatie

Stichting Halt

Social media strategie en uitvoering