Wil jij inwoners, ondernemers of andere stakeholders betrekken bij jouw project, event of beleid? Dan begeef je je op het vlak van participatie. Klinkt ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn. Zolang de kaders, de speelruimte en de communicatie maar duidelijk zijn. Zowel vooraf, tijdens als achteraf het participatieproces. Buzzzle ondersteunt je bij het opstellen én uitvoeren van een effectieve participatiestrategie. Met gebruik van de allernieuwste (online) participatiemethoden, zonder de traditionele - en nog altijd goed werkende - offline participatievormen uit het oog te verliezen.
Vul het formulier hieronder in of neem contact op via info@buzzzle.nl
Wat je misschien niet weet, is dat social media platformen flink hebben geīnvesteerd in de mogelijkheden voor interactie. Wij zetten voor je op een rij hoe je hiervan gebruik maakt als je aan de slag wilt met online participatie. We beschrijven er hieronder drie.
1. Online inwonerbijeenkomst
2. Online enquête
3. Online samenwerken
Online inwonerbijeenkomst
Je kunt een inwonersbijeenkomst het beste benaderen door het inzetten van Facebook-, Instagram- of YouTube Live. Wat veel mensen niet weten: ook op deze manier kun je je livestream regisseren en bijvoorbeeld een presentatie, video, of slideshow laten zien. Hier heb je aparte software voor nodig. Deelnemers kunnen reageren en vragen stellen via de chat en zelf kun je ook polls inzetten en vragen stellen.
Live-video’s worden door algoritmen erg goed gewaardeerd en komen dus snel bovenaan de tijdlijn van je doelgroep, zodra ze Facebook openen. Op Instagram is de livefunctie een onderdeel van Stories, die zich onderscheiden van gewone Stories door de aanduiding ‘live’. Voor zowel Facebook als Instagram geldt dat je de livevideo na beëindiging op kunt slaan en op je tijdlijn (Facebook) of in je story (Instagram) kunt zetten. Zo kunnen fans die niet in de gelegenheid zijn om live te kijken, de video alsnog afspelen en ‘realtime’ zien welke vragen op welk moment in de video zijn gesteld.
Je kunt de live uitzending vooraf aankondigen, zodat kijkers er alvast rekening mee kunnen houden. Ook kun je een directe link naar de uitzending vooraf delen op andere kanalen. Het is een beetje afhankelijk van de persoonlijke instellingen, maar een deel van je fans zal een notificatie ontvangen als je een live-uitzending start. Dit zorgt meteen voor een flink aantal kijkers. Dan is het natuurlijk zaak om kijkers vast te houden met een interessante uitzending waarin voldoende gelegenheid is om interactie aan te gaan. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een online inwonerbijeenkomst? Buzzzle beschikt over speciale software en kennis om een professionele livestream te verzorgen via social media. Bekijk hier onze video over hoe je Facebook Live kunt inzetten voor online participatie:
Online enquête
Wil je snel en zonder al te veel moeite weten hoe inwoners over een onderwerp, plan of beleidsstuk denken? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van een online enquête, die je via social media bij een specifieke doelgroep onder de aandacht kan brengen.
Neem de gemeente Sliedrecht. In korte tijd moest de sociale visie herijkt worden. Weliswaar nog voor de coronacrisis, maar wel in de vakantieperiode (februari 2020). Er werden twee bewonersbijeenkomsten georganiseerd. Voor de zekerheid werd ook een online enquête op Facebook en Instagram ingezet. Door middel van advertenties, specifiek getarget op zeven verschillende doelgroepen, werden inwoners gevraagd de enquête in te vullen. Onder de respondenten werd een cadeaubon verloot. Dit leverde maar liefst 250 ingevulde vragenlijsten, bij een investering van 350 euro advertentiebudget. Vergelijk dat eens met de drie bezoekers die de moeite namen om naar de bewonersbijeenkomst te komen. Conclusie: minder tijd, minder moeite en méér opbrengst.
Online samenwerken
Maar er kan meer. Naast deze online enquetes - die je aan snelle onderzoeksresultaten helpt – is er ook een meer duurzame variant: online samenwerken in een online community. Een traject wat misschien wat iets van de lange adem is, maar waar je wel voor lange tijd plezier aan hebt. We vertellen je graag waarom.
Facebook en LinkedIn investeren nu en waarschijnlijk ook de komende jaren volop in hun groepen-functionaliteit. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Deze platformen draaien in de kern om interactie en verbinding. Blijkbaar zijn ook Facebook en LinkedIn ervan overtuigd dat dit steeds meer in (besloten) communities gaat plaatsvinden.
De manier van communiceren verloopt in een groep fundamenteel anders dan op een tijdlijn, waar er sprake is van één afzender, bijvoorbeeld de gemeente. In een groep kunnen alle leden van de community een gesprek starten en op elkaar reageren. Dit zorgt voor een gevoel van gelijkwaardigheid en daarmee ook meer bereidheid om te participeren. Verder zijn de mogelijke contentvormen in groepen gelijk aan de tijdlijn. Foto(album), (live)video, evenementen, polls, documenten. Het kan allemaal en door iedereen worden gedeeld.
Ben je geïnspireerd geraakt door onze visie en aanpak? Neem dan contact op en we kijken wat we voor jou kunnen betekenen!