Gemeente Zoeterwoude wilde een online contentstrategie om meer richting te geven aan hun social media inzet. Zij kozen voor de cocreatie opzet, waarbij we gezamenlijk het proces doorliepen zodat ze zelf ook leerden om een contentstrategie op te zetten. Voorafgaand hieraan hebben we een social media analyse gedaan.
We hebben een analyse gedaan van de inzet van social media en hier quick wins gedestileerd. Daarna hebben we op basis van documenten zoals jaarplannen, coalitieakkoord, communicatiekader en andere belangrijke plannen een voorzet gedaan voor storytelling. Dit hebben we met het team communicatie verder verfijnd. Daarnaast hebben we gekeken naar de inzet van de tooling en alles verwerkt in een contentkalander waarmee de gemeente zelf verder is gegaan.
Er is door middel van de contentstrategie structuur aangebracht in de online communicatie. Er werd zichtbaar welke thema's en onderwerpen bijdragen aan het behalen van de organisatie- en communicatiedoelstellingen. Maar ook welke niet. Door te varieren in contentvorm, invalshoek en genre, passend bij de verschillende kanalen wordt een hoger bereik en betere interactie bereikt.